Skönheten i koreanskt mode

Posted on

Koreanska Ambassaden bjöd in den 12 Aug.2014 till invigningen av:

Skönheten i koreanskt mode

regnbågsfärger och traditionella material.

Utställningen öppnar den 12 augusti klockan 16.00 och visas på Östasiatiska museet t.o.m. den 7 september 2014.

Östasiatiska Museet

Möt samtida, nyskapande koreanskt dammode med rötter i historien! I museets trapphall och i Koreagalleriet visar vi nu unika installationer med kläder designade av Jung Hee Kim och Hyun Shin Park, två sydkoreanska professorer i modedesign. Utställningen sker i samarbete med Sydkoreanska ambassaden.

Utgångspunkten i de två formgivarnas design är det koreanska kulturarvet genom två teman: koreanska regnsbågsfärger och koreanskt material (ramityg). De utsökt enkla, nästan transparenta kläderna går tillbaka på äldre formgivning i färg, tillskärning och material. Men de är skapade på ett helt nytt sätt och visar hur klädskapare av idag kan arbeta med tolkningar och nyskapande i samtiden. De för Korea välkända regnbågsfärgerna (på koreanska saekdong) tas upp i bland annat lapptäcksteknik, och fibrer från nässelväxten rami har använts i flera av plaggen.

I temat Koreanska regnsbågsfärger (saekdong) som idag förknippas med äldre koreanskt mode visar professor Jung Hee Kims nytolkningar av färgerna, som i grunden utgörs av ränder i rött, blått, vitt, svart och gult. Färgernas rytm och tillskärningen samspelar i uttrycket i siden och polyester. Under Goryeo-perioden (918-1392) började flerfärgade jackor användas till små barn (upp till cirka 7 års ålder). Flerfärgade kläder där färgerna satts samman genom lapptäcksteknik används även för vuxenplagg.

I temat Koreanskt material (rami) arbetar professor Hyun Shin Park med materialet rami (ibland kallat kinagräs). Rami, besläktat med nässlor (Boehmeria nivea), växer naturligt i Öst- och Sydostasien, där den har odlats för textilt bruk i mer än 7000 år. Framställningen av fibern och vävningen är tidsödande. Ramivävningen i regionen Hansan är utnämnt till ”Intangible Cultural Heritage of Humanity” av UNESCO. Tyget blir svalkande, glansigt och får en viss skulptural stelhet.

Professor Park är också inspirerad av omslagsdukar i lapptäcksteknik, s k bojagi (pojagi), där hon har arbetat med återbruk av överblivet tyg till nya kreationer. På detta sätt får modebegreppet en ny, mer hållbar innebörd i en industri som annars präglas av snabb konsumtion och växlingar.

Se bilderna av invigningen här:

DSC_0002 DSC_0004 DSC_0005 DSC_0006 DSC_0007 DSC_0009 DSC_0010 DSC_0011 DSC_0016 DSC_0017 DSC_0018 DSC_0019 DSC_0020 DSC_0021 DSC_0026 DSC_0027 DSC_0028 DSC_0029 DSC_0031 DSC_0032 DSC_0035 DSC_0037 DSC_0038 DSC_0040 DSC_0042 DSC_0044 DSC_0047 DSC_0050 DSC_0052 DSC_0054 DSC_0056 DSC_0057 DSC_0063 DSC_0066 DSC_0067 DSC_0068 DSC_0071 DSC_0072 DSC_0073 DSC_0075 DSC_0076 DSC_0080 DSC_0089 DSC_0090 DSC_0092 DSC_0093 DSC_0095 DSC_0102 DSC_0103 DSC_0106 DSC_0108 DSC_0111 DSC_0117 DSC_0118 DSC_0120 DSC_0123 DSC_0124 DSC_0134 DSC_0135 DSC_0141 DSC_0143 DSC_0147

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s