Kulturkoden – SHUSHA Del 1

Den 26 november 2022 presenterades projektet ”KULTURKODEN – SHUSHA” för allmänheten i Stockholm på Sollentuna bibliotek. Projektet är ägnat till 270-års jubileet av staden Shusha i Azerbajdzjan. Projektet ”KULTURKODEN – SHUSHA” är utarbetat av den azerbajdzjanska journalisten och professorn i Public Relation Studier vid Slaviska Universitetet i Baku, Shalala Hasanova. Shalala Hassanova är också projektledaren. Chefredaktören för detta är Sindy Shukurova.

Denna artikel ”Kulturkoden – Susha” är skapad på ryska, engelska och svenska. Materialet på svenska är översatt och bearbetad av Saadat Karimi, svensk medborgare, filosofie doktor och universitetslektor i Sverige. Text och bilder i denna artikel är redigerade av Cawa Media.

Syftet med projektet – i det populära formatet av undersökande journalistik, ”Kulturkoden – Susha” – är att fördjupa dig i den förtrollande atmosfären i Shusha. Med hänsyn till de historiska banden mellan Azerbajdzjan och Sverige, bl.a. Nobelbrödernas verksamhet i Azerbajdzjan, beslutade vi att presentera den turkiska världens kulturhuvudstad för den svenska allmänheten för att föra våra länder närmare andligt.

Shusha är Kaukasiens konservatorium och lyckans stad, skapad av Panah Ali Khan, grundaren av Karabach Khanatet. En stad som var en metavers av 1700-talet, där den intellektuella eliten, de bästa musikerna, vetenskapsmännen och poeterna bodde och skapade. Panah Ali Khan började skapa Shushas kulturella kod. En livsbejakande kultur gradvis har utvecklat i denna stad, vilket utgör skillnad från kulturen i öst som bygger på offersymbolen. Han tänkte sig den nya huvudstaden i Karabach khanatet att vara som en andlig kraft med gemensamma moraliska och andliga värderingar. Panah Ali khan lyckades med detta! Shusha blev en oas för utveckling!

Shusha, som en modell av den nya världen och nya verkligheten, deklarerade sin etiska kod. Denna stad dikterade nya former av social interaktion och sociala överenskommelser, som nämns i materialet i denna artikel.

Materialet ”Kulturkoden – Shusha” är samlat i sju tematiska block. Kronbladen på khari bülbül-blomman, vilket är en symbol för uthållighet och hängivenhet, öppnar de virtuella dörrarna till Shushas kulturella och andliga utrymme för läsaren.

1. SHUSHA ÄR KAUKASIENS METAVERSE

Man väljer inte de tider man ska leva i. Man kan bara bestämma hur man kan vara lycklig i de tider som har valt oss. Våra samtida är bekväma i metaversens era. Metaversen har blivit en ny värld för många och är 2000-talets främsta trend. Men vet du att det till och med för 300 år sedan fanns det människor som visste hur man skapade en ny verklighet och prydde sin tid med nyanser av lycka? Det är faktiskt så att på 1700-talet, nämligen år 1752, i Syd Kaukasien, skapade grundaren av Karabach khanatet, Panah Ali Khan, en stad på en stenig platå, bland berg och skogar, som blev berömd som en lyckans stad. Shusha var en mycket ung stad jämfört med andra azerbajdzjanska städer. Under tiden var det Shusha som blev känd i Kaukasien som en vacker metavers, där begåvade sångare, kompositörer, skådespelare, poeter, författare, konstnärer och hantverkare bodde inbjudna av Karabach khanen att leva i och skapa, omgivna av bergens visdom. 

Till skillnad från den virtuella metaversen som vi är vana vid idag, mättes information under Shushas födelse inte i megabyte, utan i hästens hastighet. Världsberömda snabba Karabachhästar personifierade inte bara speciell uthållighet, smidighet, temperament, styrka och nåd. De var motsvarigheten till informationshastigheten. Kanske var det de som gav impulsen till den storslagna utvecklingstakten för den första staden i Karabach khanatet, den unika fästningsstaden Shusha.

2. KARABACHHÄSTAR

Tidningen ”Кавказ” (”Kaukasus”) förklarade Karabachhästarnas höga fullblod på följande sätt: ”Karabachs klimat är det vackraste klimatet som finns, så hästarna betar året runt. På sommaren, när det är varmt i dalarna, drivs dem ut till bergen där de andas svalka och hittar vackra örter. Klättrandet i bergen stärker deras ben och hovar. När det blir kallt på hösten återvänder de till dalarna.”

Karabachhästen ansågs vara en värdefull gåva. 1956 överlämnades Karabachs guldbruna hingst Zaman som gåva till drottningen av Storbritannien, Elizabeth II, av Sovjetunionens regering. Och 2022 gav Azerbajdzjans president Ilham Aliyev drottningen en Karabachhäst som heter Shohrat som en gåva. Drottningen åskådade med stort intresse Karabachhästarnas uppträdanden på Windsor Royal Horse Show. Hon valde personligen platsen för installationen av ett monument till Karabachhästen Alkhan på territoriet för det brittiska kungliga palatset Hampton Court. Vid ceremonin sade Elizabeth II: ”Ju mer jag ser Karabachhästar, desto mer älskar jag Azerbajdzjan.”

Det första omnämnandet av Karabachhästar går tillbaka till den antika historien. Alexander den store som erövrade Media och Persien reste regelbundet runt i sitt imperium. På en av dessa resor besökte han Niseifälten, som ligger på gränsen till Atropatena (det antika Azerbajdzjan) där den berömda rasen av hästar odlades sedan urminnes tider. Herren Atropat organiserade ett storslaget firande för att hedra Alexander och bjöd in en armé avryttare med spjut och sköldar, klädda i manskläder. Forntida författare anser att dessa ryttare är de legendariska amasonerna som levde i bergen, och deras hästar är stamfader till Karabachhästarna. 

Den romerske historikern Claudius Appian noterar att det fanns amasoner som kämpade mot romarna: ”Bland gisslan och fångarna fanns det många kvinnor som inte hade mindre sår än män. De ansågs vara amasoner.” Krönikören Moses Kalankatuatsi rapporterade också om amasonernas residens. Enligt honom, ”tillsammans med Atropatena tillhör Amazonia också ättlingarna till profeten Jafet från Gamla testamentet.” Akademikern S.T. Yeremyan skrev att amasonerna levde i dessa regioner, där centrum för de äldsta förkristna och kristna kulturerna låg.

3. NAZAREJ GEMENSKAPET AV KAUKASIEN

Fästningens säkerhet, magnifika naturförhållanden och stadens läge vid korsningen av stora handelsvägar lockade hantverkare och köpmän från hela Azerbajdzjan och Persien. Tomter delades ut till nykomlingarna, och, som Karabach-historikern Baharly skriver, började bosättningen av Shusha från Chukhur-kvarteret, beläget i den nedre östra delen. Snart fanns det judiska bosättningar där.

Låt oss avvika lite från det aktuella ämnet med en kort genomgång som kan belysa ursprunget till toleransen av Karabach-khanen och Azerbajdzjans religiösa panorama. Judar var inte en slumpmässig etnisk grupp på Azerbajdzjans territorium och i synnerhet Karabach khanatet. I världens historiska geografi nämns endast ett fåtal regioner där man i över 1000 år kan observera bildandet, utvecklingen och utplåningen av en nationell stat. En av dessa regioner är Kaukasien, och en integrerad del av dess historia som är Kaukasien. I början av 300-talet antogs kristendomen som statsreligion i detta land. Således är den kyrkan en av de äldsta kyrkorna inte bara i Kaukasien, utan också i hela den kristna världen, och har ett apostoliskt ursprung.

4. TEMPEL

Det finns 108 kyrkor belägna i Azerbajdzjans territorier. Enligt den överväldigande majoriteten av utländska forskare som har studerat Kaukasien trängde kristendomen in i Kaukasien på första århundradet f.Kr. som ett resultat av apostlarnas predikouppdrag. Detta berodde på närvaron av judiska samhällen i Kaukasien, som var viktiga mellanhänder i handelstransaktioner. Långt före Kristifödelse skrev Baron Pyotr Uslar, den store ryske etnografen av svenskt ursprung, om närvaron av en betydande judisk befolkning i Kaukasien. Han hävdade att efter kungariket Judas fall 598 f.Kr. ”bosatte en betydande del av de judiska fångarna sig i Trans Kaukasien, med början från Kaspiska havets sydvästra kust till Svarta havets sydöstra kust.”  Både den syriske författaren biskop Gregory Bar-Ebrei och den kända historikern Moses Kalankatuatsi rapporterade om judarnas vistelse i det kaukasiska territorium. I oktober 2022 hittades en stenplatta med en inskription på forntida arameiska på territoriet av Sheki-Zakatala-regionen i Azerbajdzjan. Här följer några bilder av de kyrkorna:

Efter det slutliga fullbordandet av det azerbajdzjanska folkets etnogenes, i början av 1200-1300-talet, började den södra delen kallas Karabach. Och i mitten av 1700-talet grundades Karabach-khanatet med huvudstaden Shusha. 

Fortsättning följer i nästa artikel om staden Shusha…

Kategorier:Okategoriserade

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s