Kulturkoden – SHUSHA Del 3

Läs även tidigare artiklar:

Den 26 november 2022 presenterades projektet ”KULTURKODEN – SHUSHA” för allmänheten i Stockholm på Sollentuna bibliotek. Projektet är ägnat till 270-års jubileet av staden Shusha i Azerbajdzjan.

AGHA-BEYIM AGHA: EN LYSANDE STJÄRNA I DEN PERSISKE SHAHENS ÖDE

Den smarta, vackra, energiska och välutbildade Agha-Beyim agha tvingades gifta sig vid sexton års ålder med den persiska shahen för att förbättra relationerna mellan Karabach-khanatet och Persien. Hon fördes till Teheran på dagen för kröningen av Fatali Shah, och hon blev hans tolfte fru. Men hjärtat av den unga skönheten förblev i hennes hemland Shusha, där hon lämnade familjen och sin älskade, från vilken ödet skilde henne. Hon hällde ut sin kärlek och längtan i sin poesi och gick in i litteraturen som en underbar poet under pseudonymen Aghabadzji.

Hon behärskade persiska, arabiska, franska, ryska flytande och kommunicerade därför lätt med den europeiska eliten, hon korresponderade med framstående personligheter. År 1811 träffade hon den franske kejsarens hustru och skickade genom henne ett brev till Napoleon Bonaparte. Agha-Beyim agha agerade fredsmäklare under det rysk-iranska kriget år 1813 och spelade en roll i försoningen mellan Ryssland och Persien. I detta avseende skrev den ryska kejsarinnan till henne: ”O Beyim, med din visdom har du blivit en lysande stjärna i den respekterade Shahens öde.”

Fatali Shah älskade och respekterade sin unga fru så mycket att han byggde ett lyxigt palats åt henne. På hennes begäran bjöd han in trädgårdsmästarna från Shusha till Teheran och beordrade dem att plantera den majestätiska ”Fosterlandets trädgård” där. Olika typer av växter från Karabach planterades i den. Alla slog rot, förutom blomman khari-bülbül (Ophrys caucasica). Endast denna ömtåliga blomma visade ståndaktig hängivenhet för sitt hemland och ville inte växa i ett främmande land. Detta inspirerade Agha- Beyim med sorgsna verser som likt en gråtande sång spred sig i Karabach och genomborrade tusentals azerbajdzjaners hjärtan.

Agha-Beyim agha skapade varumärket Khari Bülbül med sina poetiska linjer, bakom vilka ett helt tåg av associationer och känslor sprider sig. Idag har blomman khari-bülbül blivit en symbol för Azerbajdzjans seger och minnet av de soldater som dog i andra Karabachkriget. Själva namnet på blomman översätts som en brokig, mångfärgad näktergal som skimrar av alla färger. Det unika med blomman är att en näktergal tydligen skymtar på sin stjälk i kontakt med blomman. I azerbajdzjansk poesi är näktergalen och blomman en modell för hur värdesystemet bildas. Dess essens ligger i komplementaritet och ömsesidig attraktion. Denna betydelse skapar skönheten som måste beröras med hjärtat. Skönheten som innehåller ädla tankar och stil.

KAUKASIENS SKÖNHET – MECENATEN GÖVHAR AGHA

Bäraren av den ädla och höga stilen var den yngre systern till Agha-Beyim, Gövharnisa agha. Hon var känd som skönheten i Kaukasien och var mycket respekterad som filantrop och poetissa. Krönikören av Karabachs historia Baharly noterar att Gövharnisa besökte varje kväll, åtföljd av flera tjänare, de fattigas familjer, gav dem pengar och mat. Samtidigt krävde hon strängt att inte avslöja sina goda gärningar. Khans dotter tog också hand om vetenskapsmän och författare, inte bara i Karabach, utan hela Kaukasien. Med hennes pengar borrades en brunn, tack vare vilken tillgången på dricksvatten till staden förbättrades. Genom att ta hand om ungdomars utbildning och upplysning var hon den första att bygga moskéer med utbildningsinstitutioner – madrasa (skolor) och bibliotek, betala kostnaderna för att utbilda barn och ständigt uppdatera bokfonden. Två moskéer byggda av henne är Shushas huvudattraktion. För välgörande ändamål testamenterade hon sina många byar, landområden, trädgårdar och butiker till dessa moskéer och madrasaskolor. Gövharnisa agha öppnade sjukhuset Dar- ul-Shafa för sjuka vandrare, hon var en aktiv medlem i Shamakhi-grenen av Heliga Ninas Välgörenhetssällskap. Gövharnisa agha skrev själfulla gaseller och älskade att arrangera litterära kvällar i hennes palats. Många poeter tillägnade henne hyllningar och liknade denna skönhet i Kaukasien vid en vacker blomsterträdgård och kallade henne hjärtats krona.

LADY SUN – KHURSHUD BANU NATAVAN

Gövharnisa agha gjorde ett stort bidrag till uppfostran av sin systerdotter, en unik, mångsidig personlighet, den berömda poetinnan Khurshud Banu Natavan. Gövharnisa agha väckte i henne en kärlek till musik, poesi, teckning, broderi och mattvävning. Khurshud Banu var den enda dottern till den sista Karabach-khanen. Översatt från persiska betyder hennes namn Damen Sol (eng. ”Lady Sun”). Verkligen förde Khurshud Banu Natavan värdigt ljus och godhet in i människors liv hela sitt liv. Natavan trodde att jorden skrattar genom blommor. Och hon återspeglade denna glädje i landet, hennes älskade Karabach i sin Blommiga Boken med grafiska illustrationer till sina dikter och verk av andra azerbajdzjanska poeter. Som en person med en lysande talang och avancerade idéer steg hon inte bara till piedestal av poetisk kreativitet, utan visade också innovation inom måleriet. Före henne målade konstnärer bara myternas och stridsscenernas hjältar. För första gången i Karabach visade hon prover på teckningar från naturen, enkel skissning och botanisk illustration. Ett exempel på detta är de eleganta och professionellt utförda teckningarna av iris, nejlika, vallmo och jasmin i Blommiga Boken.

Inte bara Natavans teckningar, utan också produkterna som hon broderade, gladde alla. De presenterades till och med på konst- och hantverksutställningar i Paris, Moskva och Tiflis. Påsen som poetinnan Natavan hade broderat överlämnades till Alexandre Dumas. Författaren, som beundrade Natavans hantverk, kallade denna påse för den mest underbara gåvan. Detta hände 1858 under deras möte i Baku vid en middagsbjudning i länshövdingens hus. I sin resa genom Kaukasien skrev Dumas om henne som den charmiga dottern till den sista Karabach-khanen, som såg ut som en perfekt trollkvinna i rika nationella kläder. Den stora författaren var förtjust i Natavans höga intelligens. Enligt middagsdeltagarnas minnen vann Natavan ett schackparti mot författaren. Som ett tecken på beundran gav han henne en byst av Napoleon och schack i elfenben, som han tog med från Paris.

Natavan kunde orientalisk poesi väl, hon läste klassikerna i originalet. Hon behärskade persiska, arabiska och ryska. Hennes subtila lyriska och kärleksfilosofiska gaseller erövrade många med sin skönhet och elegans. Efter Shushas kulturella kod skrev hon livsbejakande dikter om kärlek, natur och humanistiska ideal. Men sedan efter hennes unga sons död hördes toner av djup sorg i hennes poesi. Natavan var en symbol för en kvinna fri från fördomar. Hon hade modet att försvara sin rätt till kärlek. Hon skilde sig från sin första make, en general från tsararmén, med vilken den 18-åriga khans dotter ingick ett politiskt äktenskap på insisterande av Vorontsov, guvernören i Kaukasus.

Sedan Karabach-khanatet likviderades 1822 och annekterades till Ryssland, tvingades ättlingarna till Panah Ali Khan att räkna med kungamakten. Några år efter skilsmässan från sin oälskade man byggde hon en familj med Seyid Husein, som hon hade älskat sedan barndomen. Han var en enkel hantverkare-kepsmakare, men kom från den ädla dynastin Mir Mohsun Navvab. Tack vare Seyid Huseins hjälp och stöd fick Khurshud Banu möjligheten att leda en litterär samling, göra välgörenhetsarbeten, uppfostra hästuppfödning och skriva poesi. Hennes man hjälpte henne ta hand och uppfostra deras fem barn.

Konceptet med en trädgårdsstad prydd med blommor var kärnan i Natavans välgörenhetsverksamhet. Hon anlade en stor trädgård på den västra sidan av sitt hus så att de boende kunde gå och koppla av här. För att förbättra Shusha investerade hon mycket pengar i ett vattenrör, som lades från en källa sju kilometer från staden. Här byggde hon två vackert kaklade åttkantiga paviljonger med gömda pooler och sex kranar samt ett badhus och en glaciär. Efter öppnandet av vattenförsörjningen sjönk vattenpriserna med hälften.

Kategorier:Okategoriserade

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s